DE HYSTERIE VAN DE LIEFDE

“Dit stuk houd mij al twee dagen bezig. Het jaar van de kreeft is een theaterstuk dat een kritische blik op de liefde werpt. Wat houdt een liefdesrelatie in stand? Wat is het dat twee mensen onlosmakelijk verbindt? Hoe voelt dat en wanneer is er sprake van een compleet en kloppend plaatje? Ik weet daar zelf het antwoord niet op en denk niet dat ik de enige ben. Dit maakt het stuk beklemmend. Het lijken simpele vragen en moeten in wezen makkelijk te beantwoorden zijn. Maar wie weet daar nou het ‘juiste’ antwoord op?”

Op een donker podium waarboven een stuk of honderd sekspoppen hangen, speelt zich een spastische liefdesrelatie tussen twee minaren af. De rode kinderfiets en speelgoedtelefoon zijn voorwerpen die een misleidend beeld creëren en tegelijkertijd een symbolische lading toevoegen aan het stuk. Op een zwarte vleugelpiano voegt pianist Jeroen van Veen op de juiste momenten een extra vonk toe aan het drama.

De ‘ongemakkelijke’ liefdesrelatie die getoond wordt, klopt niet. In fysiek en emotioneel uitputtende scenes vermoeien de personages elkaar. Het moet en zal lukken! De minaren willen zichzelf ervan overtuigen dat het goed zit maar houden zich voor de gek. Aangestuurd door angsten en onzekerheden worden de personages steeds geconfronteerd met zichzelf. In een tragikomisch en meeslepend theaterstuk weet regisseur Luk Perceval de essentie van het roman ‘Het jaar van de kreeft’, geschreven door Hugo Claus, te tonen.


 Foto: Sanne Peper

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s